Köpvillkor The Friendly Home

Alla produkter anges med pris inklusive moms. Momsen ingår med 25% på samtliga varor i butiken.

För att få handla behöver du ha fyllt 18 år.

Kontaktuppgifter
Det är viktigt att du läser igenom köpvillkoren innan din beställning. Du har ansvar för att dina kontaktuppgifter är riktiga och genom att slutföra ditt köp så ingår du ett bindande köpeavtal med oss. Felaktiga kontaktuppgifter som leder till att ett paket kommer i retur leder till en avgift för ej uthämtat paket. Se nedan. Kontrollera därför att du angett rätt kontaktuppgifter, det vill säga namn, adress, mobilnummer för sms-avisering och e-postadress för orderbekräftelsen.

Bekräftelse på ditt köp
Direkt efter att du genomfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. Om du inte får någon så kan det bero på att köpet inte gått igenom eller att du uppgivit fel e-postadress. Kontakta oss så kan vi kontrollera vad som hänt.

Leverans
Ditt paket levereras till närmaste DHL servicepoint. Ditt ansvar är att hämta ut det inom tio dagar. Vi levererar på tisdagar och torsdagar.

Frakt respektive fraktfritt 
Frakt kostar 49:-. Om du handlar för 500 kronor så bjuder vi på frakten.

Ej uthämtat paket
Om du inte hämtar ut ditt paket inom tio dagar hos ditt DHL-ombud så går det i retur till oss. Detta innebär att vi debiterar dig kostnaden för frakt, returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Avgiften för outlösta paket skickas som faktura via vår partner Svea Ekonomi/Sveawebpay.

Kontrollera ditt paket hos ombudet
När du hämtar ditt paket hos ombudet ska du omgående kontrollera att paketet är helt och inte på något sätt är trasigt eller skadat. Om paketet skulle vara trasigt eller på något sätt skadat ska du reklamera det direkt hos ombudet. Det är ombudet som ersätter dig om varan skadats i transporten.

Våra paket
När vi packar ditt paket så återvinner vi kartonger och packmaterial så långt det är möjligt.

Betalningssätt
Du kan betala mot faktura eller med kreditkort.

Faktura:
Betalning sker mot faktura per 30 dagar och erbjuds utan kostnad för dig som konsument.

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer- eller organisationsnummer. För att få handla mot faktura måste du vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av thefriendlyhome.se överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. OBS att du inte kan ange en annan leveransadress p.g.a bedrägeririsken (betala i så fall med kort, tack).

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 procent per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Fakturan skickas separat och kan därför komma före eller efter leveransen.

Kort:
Du kan betala med VISA eller Master Card kreditkort.

Förskott:
Om det av någon anledning inte fungerar att betala med kort eller faktura kan du välja förskottsbetalning. Du sätter då in betalningen till vårt bankgiro enligt uppgift på orderbekräftelsen.

Dina personuppgifter
När du beställer varor hos oss uppger du dina personuppgifter för att vi ska kunna skicka dina varor till dig. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Ansvarsfrihet/produktinformation/färgåtergivning/mått
Vi försöker att vara så tydliga och ge så bra information som möjligt i produktinformationen. Det som kan skilja sig kan vara upplevd storlek eller färg. Läs igenom produktinformationen och se vad som står beskrivet angående storlek och mått så du slipper bli överraskad. Vi kan inte garantera att färgåtergivningen är exakt densamma på din bildskärm som i verkligheten.

Vi kan inte heller garantera att du upplever en doft på samma sätt som vi. Det är våra omdömen och kan skilja från person till person. Vi kan inte ansvara för överkänslighet eller allergi till följd av ingredienser i en produkt. Om du är överkänslig mot dofter rekommenderar vi inte att du använder doftljus eller andra doftprodukter.

Vi reserverar oss för felskrivningar och kan inte ansvara för att produkter används med bristande omdöme eller för lite information.

Trasiga varor/fel varor
Om paketet ser helt ut och det trots detta är något som är trasigt i paketet eller om du fått fel vara så kontakta oss omedelbart, men senast inom fem dagar efter att du mottagit din beställning.

Ångerrätt
Ångerrätt innebär att du har 14 dagars ångerrätt efter det att varorna är mottagna. Rätten gäller  endast obruten förpackning. Ångerrätten gäller inte paket som ej hämtats ut. För ej uthämtade paket debiterar vi en avgift om 300:-. Läs mer under ej uthämtade paket ovan.

Ångerrätten gäller oanvänd vara i obruten förpackning som är oskadad. Du står själv för returfrakt och kostnaden för den. Kontakta oss innan du skickar tillbaka något för exakt information om returer och returadress. Om det är en full retur (att alla köpte varor i en order har lämnats tillbaka) så återbetalar vi fraktavgiften. Du kan läsa mer om distansavtalslagen på konsumentverket.se. 

Tänk på dina skyldigheter när du vill utnyttja din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.


Återbetalning:

Om du utnyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka varans värde så snart som möjligt, normalt inom tio dagar men senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan.

Returer
Returer sker på egen bekostnad om det inte är vi som gjort fel. Returer måste meddelas till oss innan en retur kan ske. Vi rekommenderar att du skickar returen som paket så den kan spåras under hela leveransen.Kontakta oss:
Du når oss enklast via e-post: info@thefriendlyhome.seCMK Friendly Home AB
BOX 69
139 22 Värmdö
Telefon; 08-508 935 00
www.thefriendlyhome.se[senast reviderat 2014-01-06]